De wet van de voetbalkantine

De wet van de voetbalkantine

Vind jij jezelf een goede lezer?

Zo ja, dan is die radioreclame voor de cursus ‘begrijpend lezen’ niet aan jou gericht.

Tenzij…je begrijpt waarom er vraag is naar zo’n cursus. Want dan wordt het ineens interessant.

Begrijpend lezen is moeilijk
Het gaat me niet om de cursus zelf, maar meer om het verhaal daarachter. Er zijn namelijk nogal wat kinderen die begrijpend lezen moeilijk vinden. Leestoetsen met vier antwoorden die allemaal op elkaar lijken. Ken je het nog? Wat was nou écht de kern van het verhaal?

Bij volwassenen werkt het net zo. Niet iedereen begrijpt een tekst meteen. En daar zie ik kansen voor jou. Want ook jij kunt je klanten helpen om je tekst beter te begrijpen.

Begrijpelijk schrijven helpt
En dat doe je niet door hen een cursus begrijpend lezen te geven. Laat dat maar aan de experts over. Nee, je helpt je klant al, wanneer je zorgt voor begrijpelijke teksten. Bijvoorbeeld op je website, je sociale media en in advertenties. Met simpele woorden. Korte zinnen. Met tussenkopjes en witregels.

Johan Cruijff zei ooit: “Als ik zou willen dat je het begreep, had ik het wel beter uitgelegd.”

Leg het je klant beter uit
En dat is eigenlijk de kern van het verhaal. Je wil namelijk dolgraag dat je klant je begrijpt. En dus is het aan jou om je verhaal uit te leggen. Als de klant je écht begrijpt, is dat de eerste stap naar een verkoop. En dus de eerste stap naar een langetermijnrelatie. Maar voor je klant jou begrijpt, moet jij je klant begrijpen…

Begrijpen begint met luisteren
Want wie is je klant eigenlijk? Wat wil je hem vertellen? En nog veel belangrijker: Wat wil hij van jou weten? Want dat is niet altijd hetzelfde. Verplaats je in je klant en kijk dan eens kritisch naar de teksten die je op hem afvuurt. Begrijpt hij die?

Bij twijfel gebruik ik altijd de ‘Wet van de Voetbalkantine.’

De wet van de voetbalkantine
Op zaterdag vind je me regelmatig langs de lijn of in de kantine bij mijn cluppie. En daar ontmoet ik allerlei verschillende mensen. Van huismoeder tot huisarts en van buschauffeur tot directeur. Die mensen heb ik in gedachten als ik schrijf. Pas als ik het gevoel heb, dat zij het allemaal snappen, is een tekst goed genoeg om te plaatsen.

En of het nou de voetbalkantine is, je fietsclub of je schoonfamilie, dat maakt niet uit. Neem gewoon een paar mensen in je achterhoofd en blijf jezelf afvragen: ‘Snapt Henk dit?’ ‘Is het eenvoudig genoeg voor tante Sjaan?’

En zijn je teksten toch te lastig, maar weet je niet hoe je het moet aanpakken? Ik help je graag om ze eenvoudiger te maken.

Als je begrijpt wat ik bedoel…